LLUIS PORTAL
Francisco Balbín de Villaverde yera fíu d’Antonio Balbín d’Unquera, qu’anque nacíu en Madrid, siempre se consideró maliayés y asturianu. La so familia tenía vezu de pasar les amplies vacaciones verañegues nel palaciu de «Vista Hermosa» de Tornón, edificiu fundáu en 1877 por Manuel Villaverde, por encargu del so hermanu Rosendo, que permanecía en Cuba. Sin embargu, mantenín abierta la so casa de La Cuenya, rodiada de la gran finca de terrenu de pastu y pumarada de La Pieza.
Precisamente fue nel palaciu de Tornón onde Xiquín conoció a Ana María, «Anita», en 1920, cuando tenía 28 años. «Anita» yera prima carnal de Francisco Balbín, pero esto nun fue inconveniente pa que’l xoven médicu y escritor quedara perdidamente namoráu, y marchara a l’Arxentina na so busca pa casase con ella. El casu ye qu’en pocu tiempu cambió-y la vida: fue a vivir a Buenos Aires y tuvo cinco fíos -Baltasar, Antonio, Ana María, Jacinta y Elvira-, sacando una temporada que vivió en Madrid tres la guerra, mantúvose nel país austral sesenta y un años; apañólu patena a los 89 años d’edá, en xunetu de 1981.
Publicó dos llibros: una traducción de la obra francesa de la «Chanson de Rolán» publicada en Valencia, y «De la mio Asturies», que fue editada en bable na Arxentina. Esti últimu llibru de poemes publícase en 1926 y recueye el gruesu de la producción n’asturiano escrita la mayor parte en Madrid, dalguna en Tornón, y el restu na Arxentina -quedaron fuera dalguna obra como la titulada «El suañu de Pelayo (sonetu)»-. El llibru abarca más de diez años d’escritura en perfeutu bable, nuna llingua de meyor calidá qu’otros autores maliayos de la época, y de más recursos inclusu, que’l de la so prima Teresa Villaverde Villaverde, que firmaba con varios nomes, ente ellos el de «Tuxa».
«Tuxa» fue ensin dulda quien-y abriría los güeyos a una realidá asturiana que lu llegó a apasionar: les esbilles, los perdones, les pumaraes, los amagüestos, les fiestes, la barca saliendo a la ría…, la xente d’un mundu peculiar, enllenu de sorpreses peruquiera. El llibru de poemes ye un homenaxe a la tierra asturiana y a una guapa moza, Malia Hevia, que conoció na casa de Marica’l Caseru.
Malia, que se terminaría casando con un rapaz de Llavares, José Fernández Pando, «Gorín», nos años venti, yera la más guapa de les cinco fíes de Marica, y quien enquillotró a Xicu naquellos llocos años antes en que tocó marchar pa l’Arxentina. Malia yera d’una edá similar a Xicu y morrió a los 90 años, tres años dempués qu’él. El poema «La mazana» fala d’un amor nun sabemos si real o platónicu ente dambos.
Lo que sí ye claro ye la presencia de poemes eróticos nel llibru, del que quiciás ye «Neblina en Morión» el más representativu. La señaldá embárgalu en Buenos Aires y tradúzse nos poemes enllenos de «cruel melancolía», ye’l casu de «La barra de la ria de Villaviciosa», «La gaita en Buenos Aires», entre otros. Hai dos pieces que destaquen polos sos conteníos: «Salen de la Espuncia», que ye un cantu a les obreres de la fábrica El Gaiteru, y «A la so musa», que ye una traducción d’Horacio, en concreto la númberu ventiséis. Les coples apunciaes que-yos dedica a personaxes típicos y les de tipu enamoradizu.
Sanchez Vicente encuádralu na xeneración d’escritores rexonalistes, que nel primer terciu del sieglu XX ensayen «una lliteratura lliteraria». Nesti grupu afáyense José García Peláez, «Pin de Pría»; Emilio Robles, «Pachín de Melás», y el padre Galo Fernández, «Fernán Coronas».
Francisco Balbín de Villaverde nun ye l’únicu de la familia n’escribir n’asturiano, amás de «Tuxa», conocida autora d’obres de teatru y llargos poemes en bable, está’l so hermanu Rafael Balbín, autor de la novela «Peñas cantábricas» y de dellos poemes n’asturiano; finalmente, so padre, Antonio Balbín de Unquera, publicó dellos artículos sobre’l bable na publicación que dirixía, «La Ilustración Gallega y Asturiana», y el prólogu que-y dedica a «Tuxa» nel llibru «Villaviciosa y su progreso», tituláu «El bable», nel que fai una clara defensa de la llingua, y sábese qu’escribió daqué en bable.
(de La Nueva España, 20-12-2012)
Deixar ua Respuosta